FØRSTEHJELP VED SVANGERSKAPSKVALME 

Svangerskapskvalme er et av de vanligste, og kanskje mest plagsomme, symptomene på at du er gravid. Rundt regnet 90 % plages med svangerskapskvalme i begynnelsen av graviditeten, med brekninger og dårlig matlyst som typiske symptomer. Det kan føles ganske maktesløst å lide av svangerskapskvalme. Men heldigvis finnes det enkle triks som kan lette hverdagen din som kvalm og gravid. Og husk, premien som venter er verdt hvert kvalme minutt.

Foto: Aleksander Øvrebø

 

Som regel debuterer svangerskapskvalmen i svangerskapsuke 4-6 og avtar eller forsvinner rundt begynnelsen av andre trimester (fra uke 13). For noen få kan kvalmen vedvare utover graviditeten. Nøyaktig årsak til svangerskapskvalme er ikke tilstrekkelig kartlagt, men den har vært knytte til en stigning i svangerskapshormonet hCG. På folkemunne kalles svangerskapskvalme gjerne for morgenkvalme, som ikke medfører riktighet, da kvalmen kan oppstå når som helst på dagen. 

gravid kvalm.jpg

Dersom kvalmen er så alvorlig at den påvirker din allmenntilstand ved kraftig kvalme og brekninger og du får vansker med å få i deg mat eller drikke, kalles det hyperemesis gravidarum. Dette rammer kun cirka 1 %a av alle gravide. Du skal da oppsøke legehjelp. 

 

Slik kan du redusere svangerskapskvalmen

Gravid hvile bbhugme.jpg

 

En kombinasjon av tilstrekkelig hvile, jevnlig aktivitet, frisk luft og hyppige, små måltider er ofte noe som kan fungere fint mot kvalmen.

  • ​​Spis hyppige, små måltider gjennom dagen, for eksempel hver andre time
  • Spis tørre kjeks, ristet brød, sure epler og liknende. Ha dette lett tilgjengelig i vesken din.
  • Bruk god tid i sengen og gjerne spis et lite måltid før du står opp. 
  • Unngå fet og sterkt krydret mat
  • Drikk rikelig med kald drikke, gjerne med kullsyre. Reduser inntak av kaffe. 
  • Sett deg ned en liten stund etter at du har spist
  • Beveg deg rolig og unngå brå bevegelser
  • Reduser stress i hverdagen
  • Beveg deg litt hver dag. Lett trening kan gi en pause fra kvalmen og gi velbehag og overskudd. Husk matpakke som inntas umiddelbart etter trening.
  • Kom deg ut i frisk luft daglig

 

Dersom kvalmen er så uttalt at du har behov for medisiner, kan du prøve disse medikamentene: antihistaminer, vitamin B6 og ingefær. Disse er ufarlige og kan kjøpes på apoteket. Ved behov for kvalmestillende, reseptbelagte medikamenter, må lege konsulteres. 


Svangerskapskvalme er en forbigående tilstand direkte knyttet til graviditeten. Det går heldigvis over. Heia deg!

fresh kettlebell gravid.jpg