Myter om delte magemuskler

Vi møter mange fortvilte og forvirrede kvinner i klinikken som spør om dette med delte magemuskler. Det er ikke rart, for det finnes så mange myter og skremmende feilinformasjon der ute. La oss ta knekken på disse en gang for alle! 

rectus dia bilde 2.jpg

Myte #1: «Du skal være ekstremt forsiktig med all aktivitet om du har delte magemuskler.»

Du skal selvfølgelig få lov til å bevege deg! Vi er forkjempere for en aktiv graviditet. Delte magemuskler er ikke farlig, men det er en tilstand som krever at du tilpasser aktiviteten noe. Du kan trygt fortsette med det du holder på med, så lenge du ikke opplever at du får en utbuling på magen eller du får smerter omkring navlen eller i korsryggen.

 

Myte #2: «Du kan bevege deg helt normalt i hverdagen selv om du har delte magemuskler.»

Dette er jo den rake motsetning av forrige myte, og et godt eksempel på at det florerer av motstridene informasjon. Som så ofte før ligger sannheten et sted midt mellom. Faktum er at du må gjøre noen tilpasninger for å skåne bindevevsdraget.

 

Myte #3: «Det er kun ved tyngre løft og trening du må ta forholdsregler.»

Det blir for enkelt. Mange helt dagligdagse aktiviteter kan være en prøvelse for en gravid kropp med delte magemuskler. Å reise seg opp fra sengen eller en dyp sofa kan for eksempel sammenlignes med å ta sit-ups, en øvelse som står langt oppe på nei-listen.

 

Myte #4: «Du skal stramme dyp mage og bekkenbunn hele dagen.»

Vi møter dessverre flere kvinner i klinikken som har gjort akkurat det. Resultatet er at de kommer til oss med muskulære smerter i både mage, bekkenbunn og pustemuskel. Du skal aktivere dyp mage og bekkenbunn når du trener, gjør tyngre løft i hverdagen eller utfører andre aktiviteter som stiller store krav til magemusklene. Mellom slagene skal magen få lov til å slippe spenningen. Selv når du trener, er det viktig at du ikke spenner musklene under hele økten eller hele øvelsen. Du skal aktivere og slippe. Aktivere og slippe.

 

Myte #5: «Du kan få "hull i magen" etter fødsel.»

Du får heldigvis ikke noe hull i magen. Dette er misvisende og skremmende ordbruk du ikke trenger å bry deg om.

 

Ønsker du å trene magen din riktig i graviditeten og/eller i tiden etter fødsel? Prøv Din Femme helt gratis og få ditt personlige skreddersydde program i dag!